
קלפי מסר:
קלפים המכילים בדרך כלל תמונה ומשפט או מילה, לעתים יכילו פסקה , ורקע ציורי בעל אופי רוחני .
הקלפים מיועדים בדרך כלל לפתיחה או לסיום של טיפול .
בפתיחת טיפול – נשתמש בקלף כטריגר לשאלות מרכזיות,
במקרה של מטופל שאינו בטוח מה הנושא המרכזי או תוהה מאיפה להתחיל,
נוכל לקבל מקלפים אלה נקודת מוצא .
במידה ומדובר בקלפי תמונה, ניתן להמשיך לעשות איתם עבודה כמו בקלפי טיפול.
לסיום טיפול – נשתמש בקלף כמתנה או כמסר נוסף שהמטופל יכול לקחת איתו הביתה,
ושיכול להוביל המשך של ריפוי בזמן שיחלוף עד הטיפול הבא.
(ניתן לאפשר למטופל לצלם את הקלף כך שיוכל לחזור אל התמונה ולא רק לשנן את המשפט).
ב”קלפים של איציק” (ראו קישור בהמשך) קיימות גם ערכות של מגנטים,
ואם מטופל מתחבר מאוד למסר מסוים ניתן לעשות בהם שימוש.
קלפי מסר הם הקלפים הנפוצים ביותר בחנויות, וניתן למצוא אותם כמעט מכל נושא קיים:
ציטוטים משירים, מהמקורות, משפטים של רבי נחמן מברסלב, רגשות, ארבע ההסכמות, ועוד רבים אחרים.
דוגמאות:
“מרלין מסרים ותובנות”, “נריה”, “פנימיאלים”, “קלפי רגשות”, “עלי דרך”, “קלפי ארבע ההסכמות”,
“כן/לא ומלאך”, “הדולפין שבתוכי”, “רזיאלים”, ורבים נוספים .
קלפי אימון :
קלפי אימון מיועדים לליווי המאומן בדרך שיש בה מטרה מוגדרת,
ויכולים להיות אפקטיביים מאוד גם לנושאים ארגוניים כגון גיבוש חזון ומטרה.
המהות שלהם ממוקדת יותר, ובדרך כלל נעבוד איתם דרך מפות עבודה .
בדרך כלל יכילו מילים, כאשר התמונות פחות משמעותיות,
יחד עם זה ניתן לעשות עבודה נפלאה ע”י שילוב בין המשתנים השונים,
כפי שנעשה לדוגמא בערכה של “תמונה מילה שאלה” מבית POINT OF YOU .
קלפי אימון יכילו לרוב גם מילים או משמעויות של יחסים בין המסרים, כדי ליצר אבחנה בין מה חשוב לי יותר ומה פחות,
מה בא לפני מה, ובאופן כללי חשיבה תהליכית יותר ומופשטת פחות .
דוגמאות :
POINTS OF YOU” ” , “תמונה מילה שאלה” – מבית POINTS OF YOU ,
“על מה ולמה – קלפים מנסחים ערכים” , “מה שחשוב” , “אימון בעצמי” , ועוד .
קלפי טיפול (קלפי קס”מ)
קלפי טיפול הם קלפים שיכילו לרוב ציור בלבד, או שילוב אפשרי של ציור ומילה, כאשר הם נפרדים ביניהם .
עקרון העבודה המנחה בקלפים טיפוליים הוא ש”בעל הקלף הוא בעל הידע” ולכן לרוב לא יכילו משפטים מורכבים או מסרים .
אנו כמטפלים יוצאים מנקודת הנחה שהמידע המתקבל מתוך הקלף הוא מעולמו הפנימי של המטופל המושלך אל הציור,
ואל היחסים בין חלקי הציור ובין הקלפים השונים אם נבחרו מספר קלפים.
העבודה עם קלפים טיפוליים נעשית רק על ידי שאלות פתוחות, המכוונות לאפשר למטופל למצוא את התשובות הנדרשות לו מתוך עולמו,
ולגלות מתוכו משאבי רגש ועוצמה שטרם זיהה אותם, ולעתים אף לזהות חסמים שלא היה מודע להם וכעת יוכל לפתור אותם.
בעוד החשיבה הרציונלית המונהגת על ידי הצד השמאלי של המוח, אחראית על תבניות אנליטיות,
ופועלת בעיקר על ידי התאמה של כל ידע חדש המגיע למודל הקיים, הקלפים עובדים עם חלקו הימני של המוח, האחראי על אינטואיציה,
חשיבה יצירתית, ומופשטת ועל הדמיון, ומתוך כך הם מאפשרים יציאה בטוחה מתוך המרחב המוכר של התשובות הרציונליות,
וכן עקיפה של הגנות שאותם המודע כבר למד להציב בהתמודדות עם נושאים מוכרים .
הציורים מגיעים אל התת מודע בדרך אחרת, וכך מאפשרים לפתרונות חדשים, ולרעיונות חדשים מרחב משחק וגדילה,
בנוסף הקלפים מייצרים מרחב שבו השינוי פחות מאיים ולכן יותר אקטיבי .
(למטפלי תטא הילינג – הקלפים יוצרים קשר מיידי אל התת מודע, אותו תת מודע שאנו ניגשים אליו כאשר אנחנו במצב תטא ,
ובו אנו יכולים לבצע את שינוי האמונה או הטמעת הרגש).
דוגמאות:
“הביטאט”, “מורנה”, “מיתוס”, “סאגה”, “1001” , “COPE”, “פרסונה” ו”פרסוניטה”, “קלפיHO ! “
מקורות מרכזיים להכרות ולרכישת קלפים :
מכון נורד – מרכז ארצי להכשרת מנחים בקלפים ומכירה של כל סוגי הקלפים .
למרכז גם מגוון של קלפים בשפה הערבית, מומלץ להתעדכן באתר .
הקלפים של איציק https://www.itzikcards.co.il/
אחד מיוצרי הקלפים המובילים בישראל כולל אפליקציה ייחודית לקלפי מרילין ונריה.
מבין הקלפים שלו , ערכות “מרלין מסרים ותובנות , וקלפי “אני-בי” קיימים גם בשפה הערבית .